Sběrové aktivity
Osvědčení o přínosu pro životní prostředí – Sběr baterií 2021 ZDE
SBĚR ELEKTROODPADU – výsledky za školní rok 2020/ 2021 ZDE
SBĚR PAPÍRU – školní rok 2020/2021 ZDE
Jak jsme se v roce 2020 podíleli na ochraně životního prostředí?
Díky svým obyvatelům se ZŠ a MŠ Hlohovec může v roce 2020 pochlubit sběrem starého elektra určeného ke zpětnému odběru a recyklaci o hmotnosti 0,23 t. Na každého obyvatele tak připadá kg vysloužilých spotřebičů. Byla tím uspořena spotřeba elektřiny a produkce skleníkových plynů, celosvětově omezena těžba ropy a železné rudy, a recyklací se pokryla i část dodávek mědi nebo hliníku pro průmyslovou výrobu.
Konkrétní přínos obyvatel vyčísluje Osvědčení o podílu na zlepšení životního prostředí, které na základě dosažených výsledků vystavil kolektivní systém pro sběr a recyklaci vysloužilých spotřebičů Elektrowin.
Vyplývá z něj, že díky obyvatelům došlo za rok 2020 k úspoře produkce CO2 o 2,71 tun. Víte kolik smrků pohltí stejné množství CO2? 2 ks
Nebylo nutné vytěžit 133,08 litrů ropy. Představte si, že z tohoto množství se pokryje spotřeba pohonných hmot auta např. na cestu z Prahy do Brna po dálnici D1 a to 5 krát.
Došlo také k úspoře 1 369,98 kWh energie. Asi stejné množství, jako kdybychom spustili cyklus myčky nádobí 1370 krát.
Podařilo se recyklovat 130,57 kg železa. Toto množství recyklovaného železa by bylo možné použít pro výrobu 6 ks nových praček, bez nutnosti těžby železné rudy.
Recyklací vysbíraných spotřebičů se podařilo získat 4,61 kg mědi, což by postačilo pro ražbu 820 1€ mincí, nebo 5,69 kg hliníku, který by stačil na výrobu 380 plechovek o objemu 0,33 l.
Sběrové aktivity ZŠ Hlohovec
1.
Naše škola se přihlásila do projektu na podporu ochrany životního prostředí s názvem Ukliďme si svět a sbírá elektroodpad a vyřazené baterie. Žáci mohou ve škole odevzdat vyřazené a nefunkční spotřebiče, které poté odveze firma Elektrowin a.s. Za každý odevzdaný spotřebič či nářadí dostane naše škola body a zúčastní se soutěže škol o ceny. Budeme tímto žáky zároveň motivovat a vychovávat k ohleduplnosti a ochraně našeho životního prostředí. Velké spotřebiče budeme skladovat na školní zahradě ZŠ, malé se vhazují do bagu na chodbě v přízemí.
Evidenci přinesených spotřebičů vedou třídní učitelky, kterým žák nahlásí počet odevzdaných vyřazených spotřebičů či baterií. Na konci školního roku se vyhodnotí nejlepší sběrači, kteří jsou vyhlášeni a odměněni na školní akademii.
Co všechno sbíráme
Velké spotřebiče
např. ledničky, televizory, mrazáky, sporáky, myčky, pračky, sušičky, mikrovlnné trouby, trouby na pečení, odsavače par, čističky vzduchu, el.topidla, el.plotny, el. sekačky, monitory PC apod.,
Malé spotřebiče (dáváme do bagu na chodbě)
vysavače – podlahové vysavače včetně akumulátorových, ruční akumulátorové vysavače, čistící stroje na koberce – mokré vysávání, tepovače apod., parní čističe, zařízení pro vysokotlaké čištění apod., žehličky a jiné spotřebiče používané k žehlení, mandlování a další péči o oděvy, šicí stroje, pletací stroje, vyšívací stroje, tkací stroje apod., fritovací hrnce, el.pečicí pánve, barbecue gril, raclette gril, toastovače, sendvičovače, opékače topinek apod., elektrické nože, svářečky folií, mlýnky na maso, mlýnky na kávu, espressa, varné konvice, el.otvírače konzerv, kávomlýnky apod., hodiny, budíky a zařízení pro účely měření, indikace nebo registrace času, fény, vysoušeče vlasů, kulmy, zubní kartáčky, holicí strojky, masážní strojky, epilátory, vysoušecí helmy, zastřihávače vlasů a vousů, žehličky na vlasy apod., váhy – osobní, kuchyňské apod., elektrické ventilátory malé, el.kráječe, ohřívače nápojů a pokrmů, kuchyňské roboty, mixéry, ruční mixéry, multikráječe, šlehače, citrusovače, odšťavňovače, parní hrnce, malé domácí pekárny, popkornovače, rychlovarné konvice, svářečky fólií apod., osvěžovače vzduchu, odpuzovače hmyzu apod.,
Elektrické nářadí a nástroje
vrtačky – ruční, příklepové, aku vrtačky apod., pily – řetězové, okružní, pokosové, kotoučové apod., řezačky, obrážečky, obráběcí stroje, frézky, brusky, stroje na hoblování, hlazení, leštění, ohýbání, spojování drcení, vrtací, sekací, bourací kladivo apod., nástroje pro nýtování, přibíjení nebo šroubování nebo pro odstraňování nýtů, hřebíků, šroubů nebo pro podobné účely – aku a el.šroubováky, el.sponkovačky, nýtovací kleště apod., nástroje pro pájení, svařování nebo podobné použití – pájky, svářečky apod., drobné nástroje a zařízení apod.
Vyřazené baterie vhazujeme do zeleného boxu na chodbě v přízemí.
2.
Sběr papíru – provádíme 2x ročně, v květnu a listopadu. Tříděný a svázaný starý papír přivezou rodiče žáků ve stanovený den na skládku ke škole, odvoz papíru je pak následující den svozovou firmou. Doma každý rodič tento papír zváží a napíše svému dítěti do deníčku přibližné množství odevzdaného papíru. Třídní učitelé pak vyhodnotí celkové množství sběru za svoji třídu a vítěze třídy. První tři nejlepší sběrači jsou vyhlášeni a odměněni na školní akademii.